Monday, November 5, 2012

Gear Ratio pada Kekili atau Fishing Reel

Dulu, aku tak paham pun apa makna gear ratio pada kekili mesin pancing aku tuh.
masa nak beli reel, terus tanya tokey kedai

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Aku: Bro, saya nak beli mesin pancing satu
Kedai: Nak pancing apa?
Aku : Pancing dedua, air masin ngan air tawar.
Terus tokey tu tunjuk Shimano Aenos XT. rege RM240++ gitu

Aku pun beli...dan aku pun pakai sampai lebam!!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rupanya2 : kita kene tahu jugak serba sedikit pasai gear ration nie
ada 5.2:1, 1.4:1 dan macam2 lagi

Cara pembacaan gear ratio nie adalah

kalau 5.2:1(high ratio) = maknanya Spool tu akan berpusing 5.2 kali satu pusingan handle tuh
kalau 1.4:1(low ratio) = maknanya Spool tu akan berpusing 1.4 kali satu pusingan handle tuh

Sama macam gear basikal. kalau kita naik bukit pakai gear ringan dan kayuh 10 pusingan basikal akan bergerak jarak yg pendek
tapi kalau kita naik bukit pakai gear berat dan kayuh 10 pusing basikal akan bergerak jarak yg panjang

Betulkan saya kalau informasi nie tak betul ye!!

Video bawah nie boleh membantu serba sedikit


No comments:

Post a Comment